27 Mart 2007 Salı

Öğrencilerimin İsimleri

Ben branş öğretmeni olduğum için bir eğitim-öğretim yılı boyunca 8-10 sınıfa giriyorum; onlarca farklı öğrencim oluyor. Dolayısıyla bir yılda bir sürü isim öğreniyorum. Bazı isimler çok tuhaf. Hele doğuda anne-babalar, çocuklarının isimlerini kendi dillerinde koyduğu için isimler bize tümden yabancı.

Aşağıda birkaç örnek göreceksiniz.

Önce yalnızca tuhaf olanlar:
Viyan, Susin, Bişar, Sekvan, Mehet, Laleş, Mutia, Rojin, Dirbas, Helen, Abit, Nafya, Kajin.

Şimdi de hem komik, hem tuhaf olanlar:
Medeni, Perişan, Camia, Ayet, Sevap, Sıtar

Berivan’ları, Rojbaş’ları, Baran'ları hiç saymıyorum bile. Bakalım seneye neler duyacağım?

11 yorum:

Horatio dedi ki...

çok ilginç. anlamlarını öğrendin mi? örneğin, viyan ne demek?

Muneca dedi ki...

Anlamlarını soruyorum ama pek çoğu bilmiyor. Viyan değil de Susin, 'zozan' kelimesinden geliyormuş; yani "yayla" demekmiş. Zozan çoğu zaman Suzan'a dönüşüyor aslında. Kürtçe'nin sayısız lehçesi olduğu için bir kelimenin birden çok şekli var. Mesela Mardin Kürtçesi Van Kürtçesinden çok farklıymış ve birbirlerini anlamıyorlarmış. İlçeyle köy bile farklılık gösteriyor. 'Dirbas'tan için bana ilçede 'iyi yürekli' anlamında demişlerdi; gelip öğrencime söyledim 'yoooo' dedi.

sekvan dedi ki...

bence isimlerin hiçbiri saçma değil sonuçta türkler nasıl türkçe isim kopyuyosa kürtlerde kürtçe isim koyar. ben bir sekvan olarak ismimin anlamını söylüyeyim. sekvan,keskin nişancı demektir.diğerlerini sorarsanız bende bilmiyorum .bi düşünsenize;adamın çocuğuna adkjgfd ismini koyduğunu.hangi insan böyle yaparki demek ki bilmeliyiz ki türkiyede sadece türkçe değil kürtçe de var . eğer anlamları merak ediyosanız doğuya gelip sorun.

Suricata dedi ki...

Sekvan Bey,
Öncelikle yazımı, hatta blogumu yanlış okuduğunuzu belirtmek isterim.

Ben isimlerin hiçbirine saçma demedim. "Bize tuhaf geliyor." dedim.

Ayet gibi isimlerse bence komik, ki onlar da Kürtçe değil.

"Doğuya gelin sorun." dediğinize göre hala doğuda öğretmenlik yapıyor olmamın ve hatta blogu burada yaşadıklarımı anlatmak için yazdığımın farkında değilsiniz.

Yine de saygılar.

Adsız dedi ki...

İsim bir insan için çok önemli bence. bir ömür on taşıyacak ve senden sonralara da miras diye onu bırakacaksınız. Düşünsenize babanın adı ne? CEVAP: PERİŞAN.
Bir anlamı olmalı. Bende eşimle doguda çok görev yaptım. yapıyoruz hatta. şu anda şırnaktayız mesela. türkçe olsun kürtçe olsun insanların çoçuklarına verdiğin değerle alakalı bütün bunlar. Döndü, yeter gibi isimlerin yanında anlamının bilinmediği isimler konmamalı bence. sekvan beye selam ederim. ben kendi adıma kürtçe ve kürtçe isimlere tepkili değilim. ama 15 çocuk yapıp anne babaların adı da bu olsun diye isim koymalarını yanlış buluyorum.

Esra dedi ki...

2007 senesinde yazilmis ama ben daha yeni okuyorum.
Gerçekten aralarinda ilginç isimler var.
Ama sadece Kürtçe isimler yoktur orada herhalde? Türkçemizde bol kullanilan Esra, Tugba , Emre gibi isimlerde vardir herhalde.

Suricata dedi ki...

Var, evet. Hatta "Cihan, Çiğdem, Güneş" gibi modern kabul edebileceğimiz isimler de var ama çoğunun bir de evde kullanılan Kürtçe isimleri var. Örneğin Cihan adlı öğrencimin asıl adı "Vejin" -işte hayat anlamına geliyormuş- ki koridorlarda arkadaşlarının ona bağıra bağıra Vejin diye seslenmeleri insanın aklına ayıpçı :) kelimeleri getiriyor :) Şöyle garip bi' durum da var bu konuyla ilgili: Bi öğrencimin kimlikteki adı Yusuf, ama asıl adı Ahmet :) Çocuklar "Kürtçe adı Ahmet öğreatmanii" diyorlar :) İyi de o Kürtçe değil ki, hatta Türkçe bile değil :)

Adsız dedi ki...

bence isimlerle dalga geçmeden önce anlamlarını bilmek gerekiyo bunun doğusu batısı yok olmamalı bu arada sekvanı veya başka kürtçe ismi öğrenmek için doğuya gitmek şart değil.

Suricata dedi ki...

İsimlerle dalga geçmek?? İsterseniz yazıyı bir daha okuyun.

Shoresh Agirî dedi ki...

nafya, yok eden parçalayan dağıtan anlamında

Shoresh Agirî dedi ki...

helen; hoş gelme anlamında
bişar; esir tutsak
mutia; itaat eden, baş eğen
rojin;güneş, gün ışığı
abit; ibadet eden, kul
nafiye; yok eden, ortadan kaldıran
---
feleknas, felemez, tewkeli, sündüs de bana komik gelen başka isimler:D